Home » In therapie » Voor welke klachten? » Individuele problemen

Individuele problemen

Angst, paniek

Nuttige angst
Angst kan heel nuttig zijn. Het zorgt ervoor dat je jezelf in veiligheid brengt als er gevaar dreigt. Het zet je op scherp als je iets moet doen waarvoor je concentratie en inspanning nodig hebt.

Onnuttige angst
Maar angst kan ook onnuttig en vervelend zijn. Sterker nog, het zit je in de weg. Het sluimert op de achtergrond en kan ineens de kop opsteken. Je bent dan niet zomaar bang, maar in paniek! en soms voelt het alsof je (bijna) dood gaat.

Soorten en maten
Er zijn verschillende soorten angst, en die kunnen weer verschillen in aanleiding en hevigheid. Je kunt je ‘gewoon’ algemeen wat onrustig voelen, of specifiek bang zijn voor bijvoorbeeld hoogten, spinnen, openbare plaatsen of viezigheid. Soms gaat de angst gepaard met dwanghandelingen of dwanggedachten; een poging om de angst af te weren.

Als jouw angst verlammend werkt, ‘nergens op slaat’ (omdat er eigenlijk niets aan de hand is) of overtrokken is (niet in verhouding tot wat er aan de hand is) dan weet je dit waarschijnlijk zelf ook wel, maar je bent bang – punt. Je kunt door overmatige angst zelfs belangrijke dingen verliezen, zoals je baan, je sociale contacten en je levensvreugde. En je hebt geen idee hoe je van je angst af kunt komen.

Heb je behoefte aan hulp, of een vraag over angstklachten en de behandeling ervan? Bel dan even naar 06 12637702 of stuur een mailtje.

 

Somberheid, depressie

Je voelt je vaak mat of somber en moe, hebt nergens zin in, en wilt het liefst je bed niet meer uit komen. Het wordt je allemaal teveel en niets lukt. Je slaapt slecht of juist teveel. Alles lijkt gehuld in een donkere wolk. Je piekert veel en voelt je ongelukkig, lamgeslagen, je hebt geen vertrouwen meer in jezelf of de toekomst, eerder het tegenovergestelde.

Voor de mensen in je omgeving is het vaak moeilijk, of zelfs onmogelijk, zich voor te stellen hoe jij je voelt. En alle goede bedoelingen om je op te beuren helpen niet, of werken juist averechts.

 

Jezelf ‘kwijt zijn’

Als gevolg van de drukte van het leven en alledag met werk, gezin en huishouden of mantelzorg. Je staat vaak op ‘de automatische piloot’ of hebt het gevoel geleefd te worden.

Maar misschien ben je een ‘pleaser’, die bewust of onbewust zichzelf wegcijfert om het anderen naar hun zin te maken en het ‘goed te doen’. Je komt niet voor jezelf op, gunt jezelf weinig, bent hard voor jezelf en legt je lat (te) hoog. Misschien weet je niet eens meer wie je eigenlijk bent en wat jouw behoeften en grenzen zijn….

 

Vermoeidheid, stress, burnout

Dit zijn helaas steeds vaker voorkomende klachten. We leven in een jachtige tijd en krijgen een ‘overdose’ aan indrukken en prikkels. Er wordt ons van alles voorgespiegeld wat goed voor ons zou zijn, en wat we horen te doen. Maar is dat wel zo?…

Burnout is vaak werkgerelateerd, maar niet persé. Opdrachten en verwachtingen blijven zich maar opstapelen, en je blijft jezelf maar voorbijhollen om eraan te voldoen. Van alles MOET. Het gaat steeds meer wringen. Je komt niet meer aan jezelf toe. Sterker nog, je hebt niet genoeg rust in je lijf om van vrije tijd te kúnnen genieten. Alles in je is moe. Je reservetank is leeg…

Ook al heb je geen burnout, maar wel last van stress en/of spanningsklachten, dan is een burnout voorkomen altijd beter dan genezen. Je wilt niet op je tandvlees blijven lopen, maar leren stress te hanteren; spanning te ontladen, ontspannen, en je batterij (weer) op te laden, je grenzen stellen, een (energie)balans vinden.

Herkenbaar? Ik help kan je hierbij helpen met een combinatie van methode en technieken. Nog vragen of een afspraak maken? Neem gerust contact op.

 

Onzekerheid, schuldgevoelens, piekeren

Als je overmatig veel piekert, je onzeker voelt, last hebt van schaamte of schuldgevoelens dan kan dat zijn weerslag hebben op alles wat je doet en hoe je in het leven staat. Heb je hier vragen over of wil je er wat aan doen. Blijf er niet mee rondlopen maar neem gerust contact op.

 

Trauma, rouw en verliesverwerking

Trauma
Als je iets hebt meegemaakt of gezien wat te heftig was, te snel gebeurde en/of te lang doorging dan is de kans groot dat je getraumatiseerd bent. Trauma komt, en uit zich, in allerlei vormen. Veel mensen hebben last van een flinke of minder heftige (chronische) trauma en beseffen het niet eens. Maar gaan door,zo goed en kwaad als het kan.

Maar het is al zo lang geleden?
De gebeurtenis lijkt verwerkt, je denkt er niet meer aan, maar het kan ineens door iets ‘getriggerd’ (opgeroepen) worden, en je bent ineens alle grip kwijt op je emoties. Je wordt er door meegesleept, kunt niet meer helder denken, het laat je niet los. Je kunt vreselijk bang worden, overmand door verdriet, of je krijgt woedeaanvallen, nachtmerries, flashbacks. Dit zijn slechts enkele symptomen

Gebeurtenissen liggen in je geheugen en in je lichaam opgeslagen. Bij trauma is de gebeurtenis nog onverwerkt en draagt een zware emotionele lading met zich mee. Met traumatherapie kan ik je helpen de gebeurtenis te verwerken en de emotionele lading die eraan zit verminderen of zelfs neutraliseren

Rouw en verliesverwerking
Rouw is een vorm van verlies, en verlies is altijd pijnlijk. Je kunt veel verliezen in het leven. Een dierbare, je ouders, je (hoop op) een kind, je gezondheid, je baan, je droom, je huwelijk, je huis. Hoe moeilijk het ook is, je zult dat verlies moeten verwerken, er mee leren omgaan.

Vaak kun je het, samen met familie en vrienden of op je eigen wijze, na verloop van tijd een plek geven. Soms is het te heftig om te verwerken of heb je het (onbewust) weggestopt, en breekt het je nu op.

Meer dan verdriet alleen
Als je rouwt ben je niet alleen (intens) verdrietig. Er komen nog meer, vaak heftige, emoties bij kijken waar je behoorlijk van kunt schrikken. Zoals woede, futloosheid, onmacht, angst, onrust, leegte, verlangen of schuldgevoel.

Tijd alleen heelt geen wonden. Het gaat erom wat je er in die tijd mee doet. Verliesverwerking kost tijd, maar ook energie waardoor je je moe en prikkelbaar kunt voelen.

Fasen van rouw
Samen zullen we de stappen van het rouwproces doorwerken, en in jouw tempo. Van ongeloof en ontkenning, onderhandelen/vechten, boosheid/protest, depressie tot uiteindelijk aanvaarding. Er is geen vaste volgorde in de fasen en geen tijdslimiet waarin het ‘klaar’ moet zijn. Verlies is de keerzijde van liefde, en laat een litteken na. Ook na de behandeling. Maar je kunt wel weer verder, en een wond kan helen.

 

Voeding, gewicht, gezondheid

Voeding
De wetenschap staat niet stil. Zo ontdekken we wat gezond is, en achteraf blijkt dit toch niet het geval. Het is een enorm groot, ingewikkeld, onderzoeksgebied waar we niet uitgeleerd raken. Wel komen we steeds dichter bij ‘de waarheid’. Ondertussen wordt helaas regelmatig foute informatie verstrekt of achterhaalde informatie niet herzien, én wordt ons door de voedingsindustrie van alles op de mouw gespeld en aangeprezen wat niet goed voor ons is (kassa!). Een normaal mens kan er geen wijs meer uit.

Maar, we hebben ook afgeleerd aan te voelen wat goed voor ons is, en onderzoeken niet, maar nemen in goed vertrouwen de gegeven informatie voor waar aan, en ondermijnen hiermee onze eigen gezondheid. Met de beste bedoelingen, en vaak ook nog eens heel ijverig. Het wordt ons niet bepaald makkelijk gemaakt om het goed te doen, maar je wilt doen wat je kunt, toch?

Gewicht
Heb je al van alles al geprobeerd, en lukt het maar niet om (permanent) af te vallen? Of kom je na het afvallen zelfs nog meer aan? Als wat je gedaan hebt niet lukt, dan zal nog harder je best doen alleen maar meer van hetzelfde resultaat opleveren, en (nog meer) moedeloosheid.

Niemand is hetzelfde en niets werkt voor iedereen. Het is juist zaak alle feiten en fabels op een rijtje te zetten, voor ‘vangnetten’ te zorgen, leren hoe jij in elkaar zit, en herkennen wat voor jou werkt en hoe jouw lichaam reageert. Dan kun je – in plaats van nog harder je best te doen – het beter ‘bewapend en slimmer’ aanpakken. Wil je uitleg (in een notendop) over hoe je ‘systeem’ werkt, advies en praktische tips, neem dan contact op.

Gezondheid
Veel lichamelijke klachten (hoofdpijn, nek-, rugpijn, misselijkheid etc.) hebben een emotionele of psychische (mede)oorzaak, en ze kunnen spanning geven, en spanning kan weer lichamelijke klachten veroorzaken. Zo kom je vast te zitten. Gelukkig kun je er meer aan doen dan je denkt, en ook hiermee kan ik je helpen.

Heb je vragen over voeding, gewicht of gezondheid? Maak een afspraak voor heldere, bondige, wetenschappelijk gefundeerde, richtlijnen, met tips voor een praktische toepassing.

 

Persoonlijke ontwikkeling, zingeving, spiritualiteit

Wil je graag groeien en meer uit jezelf halen? Heb je vragen over bijvoorbeeld relaties, emoties, gezondheid, communicatie, verstand en gevoel etc.? Of heb levensvragen zoals ‘wat doe ik hier op aarde’ of ‘wat is het doel in mijn leven’? Of sta je juist heel bewust in het leven en je wilt daar nog meer in groeien? Dan kan ik je daarbij ondersteunen.

Staat jouw klacht of vraag er niet bij? Aarzel dan niet maar neem contact op. De kans is groot dat ik je kan helpen om (minstens) een stap in de goede richting te maken.

Marion Masolijn

Marion Masolijn Psycholoog Oss

Bel 06 12637702


Afspraak maken psycholoog Oss


Ik vind het belangrijk dat je je op je gemak en gehoord voelt. Dat is één van de meest basale en belangrijke onderdelen van mijn werk.

Voordelen


  • Persoonlijk
  • Praktisch
  • Privacy verzekerd
  • Zonder verwijsbrief
  • Geen (lange) wachtlijst
Lees alle voordelen

Cliënt vertelt

'Het was een verademing om bij jou terecht te komen. Eindelijk iemand die me begreep, en die heldere uitleg en tips gaf.'

Lees alle ervaringen

Aangesloten bij

Nederlandse Federatie Gezondheidszorg


Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg


Nederlands Instituut van Psychologen